top of page

5 krachtige stappen om pesten in jouw klas te voorkomen – én de weerbaarheid van leerlingen te versterken

  • Foto van schrijver: Domus Essentia
    Domus Essentia
  • 31 okt
  • 3 minuten om te lezen

In jouw klas wordt ieder kind gezien – maar het blijft een uitdaging: hoe voorkom je dat pesten sluipt in de groep? En hoe zorg je dat leerlingen veerkrachtig genoeg zijn om samen veilig en sterk te leren en te groeien? In dit artikel geef ik je vijf concrete stappen waarmee je pesten in de klas kunt voorkomen en de weerbaarheid van jouw leerlingen kunt versterken met oog voor groepsvorming en emotionele veiligheid.


Stap 1: Begrijp de groepsvorming – een fundering voor weerbaarheid

Voordat je pesten aanpakt, begin met de groepsdynamiek. Een klasgroep doorloopt fases (zoals vorming, storming, norming, performing). Door vroeg aandacht te hebben voor saamhorigheid, rolverdeling en gezamenlijke waarden, leg je een stevige basis voor een klas waar pesten minder kans krijgt. (Zie ook ons artikel over “groepsvorming in de klas” op Domus Essentia)

Tip: besteed in de eerste weken aandacht aan check‑in kringmomenten: “Hoe voel ik me vandaag?” en laat leerlingen kort delen. Zo leer je elkaars emoties kennen en versterk je verbinding.

Stap 2: Maak pesten bespreekbaar – dialoog vóór incident

Wacht niet tot er iets gebeurt. Door preventief in te zetten op gesprek en reflectie bouw je weerbaarheid op. Gebruik eenvoudige werkvormen zoals:

  • Klassengesprek: “Wat betekent respect voor mij?”

  • Emotionele kaartjes: laat leerlingen aangeven welke emoties ze voelen en bespreek situaties waarin die emoties naar boven kwamen. Zo creëer je een veilige leeromgeving waar pesten minder vanzelfsprekend is.


Stap 3: Train weerbaarheid – vaardigheden voor leerlingen

Weerbaarheid gaat niet alleen over “niet gepest worden” maar over zelfvertrouwen, empathie en lichaamsbewustzijn. Integratie van (een beetje van) de Rots en Water‑methode of andere weerbaarheidsinterventies werkt hier goed:

  • Oefening: “Sta in je kracht” – benen stevig wijd, schouders ontspannen, adem in. Laat leerlingen dit voelen.

  • Reflectie: “Wanneer werd ik vandaag klein, of juist groot in mezelf? Door deze momenten integreer je weerbaarheid in de klasroutine.


Stap 4: Zet Human Design in als tool voor differentiatie en verbinding

Het aanbod rond Human Design geeft een extra laag aan dit werk: door te begrijpen welk type energie leerlingen hebben (en jij als leerkracht), kun je je aanpak afstemmen. Bijvoorbeeld: een leerling met veel behoefte aan rust of reflectie in groepsmomenten – hoe ondersteun je hem? En een leerling die initiatief neemt – hoe geef je hem ruimte zonder dat hij anderen overschaduwt?

Tip: Begin met jezelf als leerkracht: wat is jouw Human Design‑type? Welke groepsrol neem jij van nature? Dat inzicht maakt jouw leiderschap in de klas krachtiger en bewuster.


Stap 5: Monitor, reflecteer en onderhoud – blijvende veiligheid

Een klas is geen statisch geheel. Zet dus in op regelmatig reflectiemoment:

  • Kwartaalcheck: “Voelen we ons veilig in de groep?”

  • Mini‑enquête: anoniem, 3 vragen: 1) Voel ik mij gezien in de klas? 2) Durf ik er tussen te komen bij onrecht? 3) Weet ik waar ik terecht kan?

  • Werk aan onderhoud: herhaal kernactiviteiten, benoem positief gedrag, vier samen resultaten (“Deze week hebben we elkaar echt geholpen”).Zo blijft de focus op veiligheid vóór het volgende incident.


Wil je aan de slag met een kant‑en‑klaar werkbundel “Samen sterk tegen pesten – 9 lesactiviteiten”? Ontdek onze bundel op Domus Essentia die perfect past bij deze vijf stappen.


En heb je zin om aan de slag te gaan met Human Design in jouw klas? Bekijk dan onze cursus in de vorm van een E-book: Human Design in het onderwijs voor extra verdieping.


Klik hier om meer te lezen → Samen sterk tegen pesten & Human Design in het onderwijs.

bottom of page