Wat is Human Design in de klas? En ontdek waarom het zoveel rust brengt in je klas (én in jezelf)
- Domus Essentia

- 17 apr
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 30 okt
Een zachte introductie voor leerkrachten die voelen dat het anders mag
Je hebt het misschien al ergens gehoord: “Human Design. ”Misschien als een nieuwe tool om met energie te werken. Of als iets ‘dat lijkt op astrologie’. Of misschien ben je hier gewoon uit nieuwsgierigheid beland, omdat je iets zoekt wat je rust brengt in je klas.
Hoe dan ook: welkom. In deze blog leg ik je op een heldere, eenvoudige manier uit wat Human Design eigenlijk is, waar het vandaan komt, en vooral — waarom ik van Human Design in de klas zó enthousiast van word.
Wat is Human Design eigenlijk?
Human Design is een systeem dat je helpt om jezelf én anderen beter te begrijpen. Het combineert inzichten uit eeuwenoude wijsheidssystemen zoals astrologie, de I Tjing, het chakrasysteem en de Kabbala met moderne wetenschap zoals kwantumfysica en genetica.
Dat klinkt ingewikkeld, maar het resultaat is verrassend concreet. Op basis van je geboortedatum, tijd en plaats berekent Human Design een persoonlijke “blauwdruk”: jouw unieke energetische gebruiksaanwijzing.
Je komt te weten:
Hoe jouw energie werkt
Welke beslissingen het beste bij jou passen
Waar je kracht zit, en waar je beïnvloedbaar bent
Hoe jij communiceert, leert, leeft, werkt, en herstelt
In plaats van te zeggen “je moet dit zo doen”, zegt Human Design: “Dit is hoe jij van nature werkt — wil je dat eens proberen te volgen?”
Hoe is Human Design ontstaan?
Het systeem is ontstaan eind jaren ’80 via een man genaamd Ra Uru Hu.Hij kreeg een bijzonder inzicht (“een download”, zoals hij het zelf noemt) die alle bestaande wijsheden samenbracht in een nieuw, logisch systeem. Geen religie. Geen goeroe. Geen dogma. Gewoon een tool. Voor wie wil.
Sindsdien groeide het wereldwijd uit tot een manier waarop mensen zichzelf, hun kinderen, collega’s of relaties beter leren begrijpen — zonder oordeel, zonder hokjes, maar met herkenning en rust.
Wat ontdek je allemaal via Human Design?
Je ontdekt welk Human Design-type je bent. Er zijn er vijf. Elk met zijn eigen manier van in de wereld staan.
Je leert hoe jij het beste beslissingen neemt. Niet met je hoofd… maar met je buikgevoel, je intuïtie, je emoties, of je innerlijke weten — afhankelijk van jouw design.
Je ziet waar je beïnvloed wordt door anderen (en hoe dat in je klas of team speelt). Soms voel je je bijvoorbeeld onverklaarbaar opgejaagd. Of overweldigd. Human Design toont waar dat vandaan kan komen.
Je krijgt zicht op je natuurlijke kwaliteiten en valkuilen. Geen persoonlijkheidstest of score. Gewoon: dit is jouw unieke energie, en zo stroomt die het beste.
Waarom het zo waardevol is voor leerkrachten
In de klas werk je elke dag met energie:
Die van jezelf
Die van 20 à 30 kinderen
Die van collega’s, ouders, verwachtingen…
Zonder dat je het doorhebt, stem je je continu af op anderen. En dat kan uitputtend zijn — zeker als je zelf bijvoorbeeld een Projector bent (een type dat snel overprikkeld raakt en meer rust nodig heeft dan gemiddeld).
Human Design biedt daar geen quick fix voor. Maar wél een diepe herkenning. Een soort zucht van opluchting: “Ah, dus daaróm voel ik dat zo.”
En Human Design in de klas? Daar opent zich een wereld.
Door Human Design leer je kijken achter gedrag. Je ziet dat een kind dat steeds roept of alles zelf wil doen, misschien een Manifestor is die ruimte nodig heeft om te initiëren. Dat een kind dat altijd anderen volgt, misschien een Reflector is die de groep aanvoelt, maar moeite heeft met keuzes. Dat sommige kinderen wel willen luisteren, maar gewoon meer beweging nodig hebben om hun energie kwijt te kunnen.
Je krijgt dus geen diagnose, maar een andere bril om naar je klas te kijken. Eentje die niet vertrekt vanuit “goed” of “lastig”, maar vanuit: Hoe stroomt energie hier? En hoe kan ik die zachter begeleiden?
Waarom ik er zo blij van word
Omdat ik jarenlang gezocht heb naar rust. Naar houvast. Naar manieren om mijn klas, mijn gezin, mezelf goed te begeleiden, zonder mezelf te verliezen.
Human Design gaf me woorden voor wat ik al lang voelde. Het gaf me toestemming om het anders te doen. Om mijn energie te volgen, i.p.v. altijd maar “door te zetten”.
En nu deel ik het, omdat ik geloof dat het ook voor jou iets kan openen. Een andere manier van werken. Een andere manier van zijn in je klas.
Wil je zelf ontdekken welk type jij bent als leerkracht?
Dan is mijn mini-analyse “Wie ben ik écht als leerkracht?” iets voor jou.
Je geeft je geboortegegevens door
👉 Je ontvangt een geschreven PDF-analyse
👉 Je krijgt inzicht in jouw type, beslissingswijze, leerstijl en leiderschap
👉 En concrete tips om jouw energie te laten stromen in je klas
💛 Prijs: €17 Vraag je analyse hier aan.
Nog even dit:
Human Design is geen handleiding die je moet volgen. Het is een uitnodiging, een experiment. Tot herkenning, tot zachtheid, tot rust.
En misschien wel tot een klas waarin iedereen — jij én je leerlingen —mag zijn wie hij is.


