Hoe Human Design mij als leerkracht veranderde (en waarom ik dit nu deel)
- Domus Essentia

- 7 apr
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 30 okt
Ik zou kunnen zeggen dat ik Human Design ontdekte als tool voor de klas, maar dat zou niet eerlijk zijn. De waarheid is: ik was op zoek. Naar mezelf. Naar richting. Naar iets wat klopte. En in die zoektocht kwam Human Design op mijn pad.
Niet als een leuk weetje. Maar als een systeem waarvan ik dacht: “Amai… wow. Dit klopt écht.”

Een jarenlange zoektocht naar mezelf als leerkracht
Naast mijn werk als leerkracht verdiep ik me al jarenlang in Human Design.
Niet oppervlakkig, niet “voor erbij” — maar intens. Ik las, experimenteerde, maakte profielen op voor vrienden, familie, mezelf. Ik was gewoon... gebeten.
En ergens onderweg, zonder dat ik het doorhad, begon er iets te veranderen. Niet alleen in hoe ik naar mezelf keek, maar ook in hoe ik voor de klas stond. Ik begon te voelen: dit systeem is niet alleen waardevol voor mij, maar ook voor mijn leerlingen.
Wat als ik het type van mijn leerlingen zou weten?
Uit nieuwsgierigheid begon ik te experimenteren: Wat gebeurt er als ik weet welk energietype een leerling is? Ga ik hem anders benaderen? Kan ik hem beter zien voor wie hij echt is?
Het antwoord was: ja!
Sommige leerlingen die ik eerder niet goed “kon plaatsen”, waarbij ik het gevoel had: “da’s een 'specialeke', ik weet niet goed hoe ik hem/haar moet benaderen”, werden ineens veel begrijpelijker toen ik hun Human Design bekeek. Plots zag ik: “ah… die reageert gewoon heel anders op druk. ”Of: “die heeft net wél structuur nodig.”
Het gaf me taal. En rust. En ruimte.
Human Design als leerkracht voor in de klas? Ja. Maar wel praktisch.
Human Design is groot. Complex. Je kunt er jaren in studeren (ik ben het levende bewijs).Maar ik geloof ook: je hoeft het niet allemaal te kennen om er iets aan te hebben.
Als we al gewoon weten:
welk energietype onze leerlingen zijn
en welk profiel ze meekregen
… dan hebben we eigenlijk al goud in handen.
Want dat zijn de dingen die écht impact maken in de klas. Niet op papier, maar in hoe je een kind ziet, benadert, erkent. Hoe je ruimte creëert om hem of haar écht zichzelf te laten zijn.
Waarom ik dit nu deel
Ik sta op een kantelpunt. Ik voel: het is tijd om niet alleen met deze kennis te leven, maar ze ook te delen. Niet in de vorm van een cursus van 20 uur, maar in iets wat behapbaar, praktisch en toepasbaar is — voor leerkrachten zoals jij.
Daarom heb ik een Mini Human Design Analyse speciaal voor leerkrachten uitgewerkt. Niet zweverig. Niet ingewikkeld. Gewoon: jouw profiel, jouw energietype en hoe dat zich vertaalt in de klaspraktijk.
Wat krijg je precies?
Je leert welk Human Design type jij bent en wat dat betekent voor je klaspraktijk.
Hoe jouw energie werkt in een klascontext
Hoe jij het best beslissingen neemt.
Welke energie jij uitstraalt in de klas.
Suggesties en tips om in de klas meer te werken vanuit jezelf.
Je hoeft alleen je geboortedatum, -tijd en -plaats door te geven. Ik maak voor jou een praktische mini-analyse, gelinkt aan jouw werk als leerkracht.
Het is mijn manier om dit verhaal tastbaar te maken. En tegelijk een eerste stap naar iets wat — wie weet — ook voor jou het verschil kan maken.
Ik kijk er naar uit om je profiel te mogen duiden. Als collega-leerkracht die weet hoe het voelt om zoekende te zijn — en eindelijk iets te vinden dat wérkt.
Elke
Domus Essentia

